Лариса Петрівна Косач (Леся
Українка) народилась 25 лютого 1871 року в місті Новограді – Волинському, тепер
Житомирської області в інтелігентній, "літературній " родині. Їі мати
– відома письменниця Олена Пчілка, Батько – юрист, громадський діяч, багато
уваги приділяли вихованню дітей (було їх шестеро), їх гуманітарній освіті.
Дитячі роки Лесі минали на Поліссі,
в краю предковічних соснових борів, таємничих лісових озер, росистих лук.
Дівчина росла веселою і жвавою, розумницею і чепурушкою. Серед ровесників
виділялась здібністю і працьовитістю.
Демократичний стиль життя в родині
сприяв зближенню з селянськими дітьми, засвоєнню народних звичаїв, традицій. А
фольклор Волині вводив вразливу дівчинку в незвичайний, химерний
світукраїнської міфології з її мавками, перелесниками, русалками. Маленька Леся
так повірила в існування лісових істот, що потаємно вночі, перемагаючи страх,
бігала в ліс і там шукала мавку.В останній рік життя в поемі. "Про велета”
Леся Українка згадує:
Давно, в
дитячий любий вік,
в далекім
ріднім краю
я чула
казку. Чула раз,
а й досі
пам’ятаю.
Леся дуже любила музику, старанно
вчилась грати на фортепіано. Вважала навіть, що з неї був би кращий музика, ніж
поет. Але хвороба (туберкульоз кісток) змусила прервати це захоплення. З болем
прощалася з інструментом, якому виливала свої радощі і жалі ("До мого фортепіано”).
Проте музика зовсім не полишила, а глибоке її розуміння, відчуття гармонії,
мелодії відлунюється у багатьох творах, про що свідчать уже заголовки:
"Сім струн”, "Мелодії”, "Ритми”, "Пісні про волю”,
"Лісова пісня”…
Хвороба спричинилась до того, що
Леся не змогла ходити до школи, не вчилась у жодному учбовому закладі. Але
наполеглива і працьовита, вона здобула глибокі і різносторонні знання. Особливо
добре знала литературу – вітчизняну і світову, володіла класичними і основними
європейськими мовами, що дало змогу читати в оригіналі твори багатьох
письменників світу, перекладати з грецької, французької, німецької,
англійської, італійської, польської мов. Історію так досконало вивчила, що у 18
років написала підручник "Стародавня історія східних народів”. З юних
років цікавилась філософією, знайомилась з науковимсоціаліхмом, читала
марксистську літературу.
Швидкому розвитку письменницьких
здібностей Лесі Українки сприяла творча атмосфера, в якій зростала, її
оточення, серед якого були Михайло Старицький, Микола Лисенко, Іван Франко.
Великий вплив на її духовний розвиток мав дядько Михайло Драгоманов, відомий
громадський і культурний діяч. Він намагався ввести Лесю у світ культури різних
народів, виховати як свідому громадянку, консультував з найрізноманітніших
питань.
Коли дівчинці було 9 років,
заарештували за революційну діяльність її тітку Олену Антонівну Косач. Ця подія
надзвичайно схвилювала Лесю і вона написала вірш "Надія” – перший відомий
нам твір письменниці. Глибоко вразила Лесю трагічна загибель у каторжанській
тюрмі в снігах Забайкалля революційноїнародниці Марії Ковалевської, матері її
найбжчої товаришки. У вірші "Віче”, згадуючи свої дитячі забави серед руїн
замку Любарта в Луцьку, Леся Українка говорить, що діти "таємні товариства
закладали”, співали "червоні пісні”. Відтоді в душі маленької дівчинки –
майбутньої великої поетеси – проростали пеоші зерна протесту і непокори,
розуміння того, що живе вона "у небезпечний час”, який вимагає
"боротись до загину”. Відтоді і на все життя її захоплює герой, який
"до землі прибитий списом, шепотів: "Убий не здамся!” ("Мріїї”).
Уперше ім’я Лесі Українки з’явилось
у 1884р. у львівському журналі "Зоря”, де було надруковано вірші
13-літньої поетеси "Конвалія” і "Сафо”. З того часу її твори все
частіше публікуються в різних виданнях, а 1893 р. у Львові вийшла перша
поетична збірка "На крилах пісень”.
З кінця 80-х років Леся Українка
живе в Києві. Вона стає душею літературного об’єднання творчої молоді
"Плеяда”, часто буває також на потаємних сходах, де читались і
обговорювались реферати на політичні теми, велись гарячі дискусіїї.
Плеядівці намагались працювати для
народу. Вони готують популярні видання з історії, географії, перекладають твори
російської і зарубіжної літератури, пишуть власні твори. З "Плеядою”
пов’язаний початок роботи Лесі Українки – прозаїка. Вона пише оповідання
"Така її доля”, "Святий вечір”, "Весняні співи” , "Метелик”
та ін., які публікуються в журналах "Зоря”, "Дзвінок”. Одночасно
молода письменниця займається перекладами, віддаючи цій справі багато часу і
енергії. Першою ластівкоюбув переклад оповідань М. Гоголя "Запропаща
грамота” та "Зачароване місце”, який здійснила Леся разом з братом
Михайлом (виданий 1885р. у Львові). Та найбільш уваги приділяє вона поезії
Генріха Гейне. У 1893 р. у Львові з’явилась українською мовою "Книга
пісень” німецького поета, куди ввійшли 92 переклади Лесі Українки.
Та це був час не лише невгамовної
праці, крилатих злетів, надій і сподівань. Це одночасно й роки важких страждань
молодої дівчини, у якої "була весна, та тільки за вікном”. Пекуче боліла
нога, вражена туберкульзом.
Лікарі радили теплий клімат. І
почалися мандрівки в теплі краї, у "добровільне вигнання”. Перша поїздка
15-річної Лесі до Чорного моря викликала багато вражень, які вилились в ліричному
циклі "Подорож до моря”. А далі була Болгарія з дуже дорогою для неї
зустріччю з Михайлом Драгомановим, який там жив як політичний емігрант. Далі
Крим і його поетичний резонанс "Кримські спогади” та "Кримські
відгуки”, "Іфігенія в Тавріді”. Пізніше Італія, Єгипет.
Тут в Криму, 1897р. Леся Українка
познайомилась з С. К. Мержинським. Це була надзвичайна людина.
Революціонер-романтик, за словами сучасників, він був одним з перших
пропагандистів марксизму на Україні та в Білорусії. Лесю Українку вражала
душевна краса цієї людини, постійне внутрішне горіння, глибока інтелегентність,
самовідданість у роботі. Мержинський високо цінував письменницьку працю Лесі
Українки, шанував її талант, силу волі. Через сприяння Сергія Костянтиновича
поетеса знайомиться з редакцією петербурзького журналу "Жизнь”, де
публікує літературно-критичні статті – "Малорусские писатели на Буковине”,
Заметки о новейшей польской литературе”, "Два направления в новейшей
итальянской литературе”, "Новые перспективы и старые тени”. У них
"найбільш послідовно представляє в критичному відділі журналу марксистське
спрямування думки”.
Велике горе спіткало Лесю Українку.
У березні 1901р. помер Сергій Мержинський, людина, для якої вона
"почаланову мрію життя, вмерла і воскресла”.
Уста говорять:
"він навіки згинув!”
А серце
каже: «ні, він не покинув!»,-
так починається одна з поезій,
присвячених Мержинському. Його образ оживає у віршах «Завжди терновий вінець»,
«Порвалася нескінчена розмова», «Квіток, квіток, як можна більше квітів…» та в
багатьох інших.
Тим часом слова поетеси ширились по
Україні. У статі «Леся Українка» І. Франко ставить її творчість поруч з
Кобзаревою: «Від часу Шевченкового «Поховайте та вставайте, кайдани порвіте»
Україна не чула такого сильного, гарячого та поетичного слова, як із уст сеї
слабосилої хворої дівчини». У 1899р. у Львові виходить друга поетична книжка
Лесі Українки «Думи і мрії», письменниця активно друкується в журналах «Народ»,
«Житє і слово», «Літературно-науковий вісник», готує нову збірку. «Відгуки», яка
вийшла у Чернівцях 1902р.
Революційні події 1905 року вносять
новий струмінь у творчістьписьменниці. "Мріє, не зрадь… хочу дихать
вогнем, хочу жити твоєю весною”, - такими словами зустріла вона час народного
повстання. Того року Леся Укоаїнка багато мандрує. У Тбілісі бачила калюжі
крові на тротуарах, у Києві – вуличні бої, у Петербурзі була свідком страйку,
маніфестацій.
У своїй творчості Леся Українка
тяжіла до ліро-епосу, вона написала багато поем, серед яких виділяються
"Давня казка”, "Роберт Брюс, король шотландський”, "Віла
посестра”, "Ізольда Білорука”. І хоч переважають тут сюжети, але це не
значить, що авторка відривалась від рідного грунту. Незважаючи на "чужі”
образи, поетеса ставить проблеми, які були злобою дня тогочасного суспільства.
Продовжуючи роботу в галузі
перекладу, письменниця звертається до драми Гергарта Гауптмана "Ткачі”, з
польської на українську мову перекладає вірші Марії Конопницької, з італійської
– Ади Негрі. Для російського читача готує і видає в Ростові-на-Дону оповідання
Івана Франка "На дне”, "К свету”, "Сам виноват”, "Хороший
заработок”. Леся Українка перекладала і дбала про поширення на Україні
марксистської і соціалістичної літератури. Стараннями письменниці та її
товарищів у Львові вийшла ціла серія політичних брошур, на яких значилось:
"Видання групи українських соціал-демократів”.
Особливе місце у творчій біографії
Лесі Українки займає фольклор. Починоючи з дитячих літ ("Русалка”) і
кінчаючи останніми творами ("Про велета”), він органічно входить в
образний світ письменниці. Цьому прислужилась її невтомна систематична праця
над збиранням скарбів народної духовної культури. Вона збирала і записувала
обряди, пісні, думи у виконанні кобзарів, щоб врятувати від забуття. З цих
зацікавлень у спадщині письменниці зберігається рукописний зошит колодяженських
пісень (весільні, обжинкові, родинно-побутові, веснянки, колядки), друкована
збірка "Дитячі гри, пісні й казки” (1903), упорядкований збірник
"Народні пісні до танцю”(54 тексти). 30 записів веснянок і пісень з голосу
Лесі Українки зробив Микола Лисенко, 225 пісень увійшло до збірки "Народні
мелодії. З голосу Лесі Українки”, яку упорядкував і видав 1917 р. її чоловік
Климент Квітка.
В останні роки життя Лесі Українки
невблаганно прогресувала хвороба, з якою вона вела "тридцятилітню війну”.
Поетеса вимушена покинути Україну, холодний клімат не дозволяв жити в рідній
стороні і вона оселяється на півдні. Літом жила на Кавказі – в Кутаїсі, Хоні,
Телаві, де служив її чоловік Климент Квітка, а на зиму виїжджала в Єгипет.
"Найгірше мені те, що я тепер і писати не завжди можу, - скаржилась у
листі до Бориса Грінченка, - бо часто від виснаження голова не служить, і то
так, як ще зроду у мене не бувало, хіба після операції” (12,282). В одну із
мандрівок до Єгипту в січні 1911 р. в морі, серед снігової бурі, закляклою від
холоду рукою, вона записала:
Хто не жив
посеред бурі
той ціни не
знає силі,
той не знає,
як людині
боротьба і
праця милі.
Боротьба і праця. Такий був зміст
усього життя Лесі Украінки, життя, гідного подиву і захоплення.
І серпня 1913 року в невеличкому
грузинському містечку Сурамі відходила у вічність Леся Українка - великий поет
України і жінка з трагічною долею. Звістка про смерть славної дочки України
глибокою скорботою озвалася в серцях мільйонів людей. Не лише на Україні, але й
у петербурзькій, московській пресі, в Грузії і Білорусії, навіть на Далекому
Схлді були вміщені некрологи на її смерть. "До нас докотилась сумна чутка,
- писали робітники з Миргорода, - що не стало в Житті славної поетеси Лесі
Українки. З приводу смерті поетеси ми, робітники, прилучаємо свій жаль до
великого смутку неньки України. Спи ж спокійно, наша сестро, ти була людиною і
не даремно жила в світі. Твоя муза найшла співчуття і в душі робітника”.
Тіло Лесі Українки перевезли до
Києва і поховали на Байковому кладовищі. Похорон поетеси перетворився у велику
народну демонстрацію. Море людей, море квітів, жандарми зрізали червоні стрічки
з вікнів, забороняли промови, співи, супроводжували процесію. Але людей
прибувало, були й промови, співи. Вітчизна прощалась із своєю дочкою, творчість
якої входила в безсмертя.
Вона мала право сказати:
"Обернуся в легенду”.
|