Карпенко-Карий Іван - життєвий та
творчий шлях
Народився Іван Карпович Тобілевич 29 вересня
1845р. в с. Арсенівка поблизу Єлисаветграда; батько його походив із
старовинного зубожілого дворянського роду й працював прикажчиком поміщицького
маєтку, а мати була простою селянкою. Освіту, до якої так тягнувся хлопець,
довелося через матеріальну скруту обмежити чотирикласним училищем і з
чотирнадцяти років заробляти на прожиття. Майже два десятиліття забрала в І.
Тобілевича служба в різних канцеляріях — від писарчука до секретаря міського
поліцейського управління. Перебуваючи в Єлисаветграді (1865 — 1884), Тобілевич
знайомиться з творами Руссо, Дідро, Вольтера, Герцена, з економічними
трактатами Бокля, Мілля, разом із своїм другом М. Кропивницьким читає
західноєвропейських письменників, філософів, соціологів. Переведений трохи
більш як на рік до Херсона, він познайомився з колишнім учасником
Кирило-Мефодіївського товариства і товаришем Т. Шевченка Д. П. Пильчиковим, під
впливом якого прочитав "багато корисних книжок з історії народів, з класичної літератури,
серед якої Шекспір і Островський зайняли перше місце”. 1863р. у Бобринці на
Єлисаветградщині утворився драматичний гурток, одним з найактивніших учасників
якого був І. Тобілевич. Він грав різні ролі у п'єсах Котляревського,
Квітки-Основ'яненка, Кухаренка, Гоголя, Островського. В єлисаветградському
гуртку Тобілевич був і керівником, і режисером, і актором, беручи участь у
створенні вистав за п'єсами Островського, Гоголя, Грибоєдова, Мольера, Шіллера.
Демократичні переконання Тобілевича закономірно привели його до участі в
організації (разом з П. І. Михалевичем) таємного гуртка, на засіданнях якого
вивчали праці М. Чернишевського, Ф. Лассаля, Д. Мілля, К. Маркса та Ф.
Енгельса. З метою популяризації революційно-демократичної та народницької літератури
у гуртку планувалось перекласти українською мовою ряд творів російської
белетристики — Г. Успенського, Ф. Решетникова, Ф. Нефедова, М. Наумова, О.
Левітова, М. Златовратського та ін., підготувати загальний нарис політичної
економії за М. Чернишевським. У цій роботі найактивнішу участь брав Тобілевич.
До першого етапу літературної творчості Тобілевича належить оповідання
"Новобранець” (написане 1881р., опубліковане1889р. під псевдонімом Гнат Карий).
У ньому йдеться про тяжку долю селянської родини, яка з величезними зусиллями
вибивається із злиднів і, здається, могла б уже зрештою досягнути якогось
добробуту, коли б не втручання державної машини. Наскільки щільно в житті
Тобілевича поєднувалась творча й громадсько-політична діяльність, свідчить той
факт, що й оповідання "Новобранець”, і першу свою драму "Бурлака” ("Чабан”,
1883) він подавав на обговорення нелегального гуртка. Завершувати "Бурлаку”, як
і "Хто винен?” ("Безталанна”), драматургові довелось уже в Новочеркаську, куди
його було вислано у травні 1884р. за участь у діяльності гуртка та за допомогу
політичним "злочинцям”. Щоб заробити на прожиття, піднаглядний Тобілевич
працював підручним коваля, а згодом відкрив палітурну майстерню. У 1886р. в
Херсоні було видано перший "Збірник драматичних творів” І. Карпенка-Карого, до
якого увійшли драми "Бондарівна” і "Хто винен?” та комедія "Розумний і дурень”,
а в 1887р. опубліковано "Наймичку”. Але їх майже не купували, бо публіка не
була привчена читати п'єси. П'єси, створені Карпенком-Карим протягом майже п'ятнадцяти
років, відбивають еволюцію явища, яке видозмінювалось буквально на очах
драматурга — "глитайства”. Його персонажам — Михайлові Михайловичу ("Бурлака”),
Окуню ("Розумний і дурень”, 1885), Цокулю ("Наймичка”, 1885), Калитці ("Сто
тисяч”, 1890), Пузиреві ("Хазяїн”, 1900) — притаманне не просто збільшення
економічних масштабів їх діяльності, їх здирства, воно ще яскравіше виявляє їх
людську дрібність, а то й нікчемність, духовну порожнечу. Дещо осторонь їх
стоїть Мартин Боруля, який домагається дворянського звання. Сатиричне зерно
комедії "Мартин Боруля” (1886) пов'язане вже не із засобами збагачення чи
привласнення того, що належить іншим, а з прагненням сільської буржуазії до
політично-правової рівності з дворянством. Дві останні гіркі комедії — "Суєта”
(1903) і "Житейське море” (1904; визначена автором як "протяг”, тобто
продовження, "Суєти”) — драматург назвав "сценами”, наче визнаючи приналежність
їх до європейської нової драми. Так, у "Суєті” відсутній головний герой, і
п'єса являє ряд сцен, покликаних характеризувати спосіб життя й мислення
заможного селянина та його дорослих дітей, які представляють різні соціальні
шари суспільства (хлібороб, учитель, дрібні службовці). Навесні 1887р. І.
Карпенкові-Карому було дозволено повернутися на Україну, але ще до кінця 1888р.
він перебував на хуторі "Надія” (тепер заповідник у Кіровоградській області)
під гласним наглядом поліції (негласний нагляд було знято з нього 12 березня
1903р.). Діставши громадянські права, Карпенко-Карий приєднався до нової театральної
трупи, створеної його братом П. Саксаганським, у якій до кінця життя працював
активно й напружено як артист, режисер, драматург. У 1897р. він складає
"Записку до з'їзду сценічних діячів”, де з болем пише про безправне становище
українського театру, про цензурні та інші урядові утиски. Написане
Карпенком-Карим протягом 90-х рр. на сучасну тематику виявляє прагнення дати
народові "пьесы серьезные, моральные, нравоисправительные, исторические”. З
повчальною метою створена побутова комедія "Судженої конем не об'їдеш”
(переробка з Еркмана-Шатріана, 1892), в соціально-побутовій драмі "Батькова
казка” (1892) також очевидна моралізаторська тенденція, підкреслена другою її
назвою — "Гріх і покаяння”. Певним дидактизмом позначена драма "Понад Дніпром”
(1897). На матеріалі історичного минулого, осмислення якого, за переконанням І.
Карпенка-Карого, покликане збагатити українську драматургію, написано п'єси
"Бондарівна” (1884), "Паливода XVIII століття” (1893; підготовчим етапом було
створення у 1884р. п'єси "З Івана пан, а з пана Іван”), "Чумаки” (1897), "Лиха
іскра поле спалить і сама щезне” (1896), "Сава Чалий” (1899), "Гандзя” (1902).
Твори Карпенка-Карого "Лиха іскра поле спалить і сама щезне” (1896) та "Гандзя”
(1902) були спробами на фольклорному матеріалі, присвяченому давньому минулому,
вийти до філософських узагальнень про долю України й подати їх у цікавій
сценічній формі. Трагедії Карпенка-Карого "Сава Чалий”, так само створеній на
основі народної історичної пісні, притаманні глибокий психологізм, точна й переконлива
вмотивованість дій та вчинків героїв. І. Карпенко-Карий помер після тяжкої
хвороби 15 вересня 1907р. у Берліні, куди їздив на лікування; поховано його на
хуторі "Надія”. Драматургія І. Карпенка-Карого своєрідно підсумувала майже
столітній розвиток української драматургії, піднявши її на новий рівень.
Вражаючи тематичним і жанровим багатством, вона у своїй цілісності являє собою
різноманітну картину життя України протягом століть. В художній розробці
історичного чи фольклорного матеріалу далекого минулого досить відчутним є
зв'язок з тогочасними життєвими проблемами Твори Карпенка-Карого багатьма
своїми елементами входять в ідейно-естетичний контекст нової європейської
драми.
|