План
І.
Особливі ознаки Харкова.
ІІ.
Пам’ятник на центральній вулиці.
1.
Усі алеї ведуть до Кобзаря.
2.
Вдивімося в обличчя великої людини.
3.
Постаті, знайомі з дитинства.
4.
Автори пам’ятника виконали своє завдання.
ІІІ.
Пам’ятник Т. Г. Шевченкові — невід’ємна частина Харкова.
Найголовнішою
ознакою мого трудового міста є його архітекту_
ра.
У минулому столітті центр Харкова уособлював розкіш та інди_
відуальність,
у тридцяті роки нашого століття — простоту і монумен_
талізм
пролетарської епохи. Але є у Харкова особливі ознаки — місця,
які
уособлюють його самобутність: Держпром, «Дзеркальна течія»,
пам’ятник
Кобзареві.
Особливо
шанують харків’яни пам’ятник Тарасові Григоровичу Шев_
ченку.
Його встановлено в міському парку на вулиці Сумській. У минулі
роки
парк належав університету, він так і називався університетським са_
дом,
а тепер він має ім’я Великого Кобзаря.
Пам’ятник
розміщенний так вдало, що його видно з кожної алеї. До
того
ж, шістнадцять фігур, які оточують постать Шевченка, розташовані
по
спіралі навколо центрального пілона. Вони краще простежуються з бо_
кових
алей.
Постать
Шевченка видно здалеку, вона гігантських розмірів, близько
шести
метрів, тому перехожі мають змогу вдивитися в обличчя видатно_
го
поета. Скульптор так вдало передав риси його зовнішності, що, здаєть_
ся,
можна уявити його вдачу: сміливість, допитливість, рішучість. Від усієї
постаті
віє бунтарством і непримиренністю.
Усі
шістнадцять фігур, розташовані навколо трикутного граніт_
ного
пілона, здаються удвічі меншими за Кобзаря, проте теж добре
простежуються.
Особливо мене вражає жінка з немовлям на руках —
Катерина.
Оскільки цей пам’ятник я знаю з дитинства, то не уявляю
Катерину
іншою. Навіть читаючи твір, я бачу її саме такою, як на па_
м’ятнику.
А далі, герої Шевченкових творів — гайдамаки, навіть по_
вержені
(одна постать лежача) вони дужі і вражаючі, бо вони — борці
за
волю. І козак_запорожець, і миколаївський рекрут, і селяни пока_
зані
закутими, але нескореними.
Усі
інші образи — уособлення більш пізньої доби — доби революцій
і
пореволюційних перетворень. І лише одна постать може бути уособ_
ленням
усіх часів, це постать дівчини з книгою. Хоча в нійдобре вга_
дується
епоха років тридцятих, проте я вважаю її сучасною, бо нинішній
молоді
теж властивий потяг до знань, а Харків вважається
найкрупнішим
студентським містом в Україні. Символічно і те, що ком_
позицію
розпочато і завершено жіночими постатями, адже образ жінки
у
творчості Т. Г. Шевченка — це образ України.
Скульптор
М. Г. Манізер і архітектор І. Г. Лангбард ставили своїм зав_
данням
показати значимість Великого Кобзаря для минулого, сучасного
і
майбутнього. І це в тридцяті роки, коли українська культура потерпала
від
культу сталінізму! А українські актори Наталія Ужвій, Амвросій Буч_
ма,
Іван Мар’яненко, Олександр Сердюк залишили свій слід не лише в те_
атральному
мистецтві, а і в архітектурі, допомагаючи скульпторові у ство_
ренні
пам’ятника.
Пам’ятник
Т. Г. Шевченкові в Харкові було відкрито 24 березня 1935
року.
Відтоді минуло багато часу, але кожний харків’янин пишається і тим,
що
цей пам’ятник є одним із найкращих у світі, і тим, що він став не_
від’ємною
частиною нашого давнього і вічно молодого міста.
|