План
І.
Свідчення, яке не вимагає доказів.
ІІ.
Хліб дорожчий за коштовності.
1.
За історичними даними.
2.
Блокадний хліб Ленінграда.
3.
Всупереч народній мудрості.
ІІІ.
Хліб — геніальний витвір людства.
Кожна
епоха дає свої поняття про цінності. Для епохи середньовіччя
характерне
матеріальне збагачення, для епохи Відродження — духовне
зростання,
для епохи сорокових років XX століття — завоювання і за_
гарбання.
З цього прикладу можна багато сперечатись, можна наводити
докази
і свідчення, але одне є незмінним, те, що не вимагає доказів, твер_
дження,
що найбільше багатство — хліб.
Коли
хліба обмаль — його не може замінити ні золото, ні інші кош_
товності.
Матеріальні блага нічого не варті, коли голодні їх виробники.
Звернімося
до історії: Радянський Союз у 1933 році продавав хліб за
золото,
коли Україна гинула від голодомору. Недаремно старі люди такі
заощадливі,
бо вони пережили це страхіття. Моя бабуся, даруючи мамі
свою
каблучку, застерігала: «Бережи, може колись за неї виміняєш шма_
ток
хліба». У роки Великої Вітчизняної моя бабуся ходила на село вимі_
нювати
продукти за речі. А у 1947 році, коли в місті відмінили хлібні кар_
тки,
село вимирало від голоду. Божевільні від голоду люди здатні були на
вбивство
заради шматка хліба.
Одного
разу в музеї я бачив шматочок блокадного хліба, одноденну
норму
ленінградця. Я вжахнувся від побаченого, бо той сіро_коричневий
шматочок
швидше нагадував землю, змішану з половою, ніж хліб.
Пригадую
фільм, побачений у дитинстві. Ішлося про дореволюційне
село:
господиня крає хліб, наділяє ним усю родину, а крихти змітає у до_
лоню
і їсть. Але були часи, коли хлібом не дорожили ні в місті, ні в селі.
Тоді
він був дешевим. Ним годували худобу, він лежав на смітниках. Це
жахливо,
коли хліб не шанують у місті, але ще більш жахливо, коли не
шанують
у селі. Мене дивує, як хлібороб може не цінувати хліб! Народна
мудрість
навчає нас: «Хліб — усьому голова», «Є хліб — буде й пісня».
І
дійсно, без хліба не буває смачною найвишуканіша страва, а пісню за_
водить
лише сита людина.
Хліб
— це геніальний витвір людини, у якого немає конкурентів.
Хліб
— це святиня. Не даремно хлібом і сіллю зустрічають бажаних гос_
тей,
хлібом_сіллю благословляють матері своїх дітей. І це не тому, що хліб
і
сіль — основні продукти, а тому що це уособлення рідної землі, символ
праці
і надії на майбутнє. Хліб — це міра совісті і людяності.
|