План
І.
Пам’ятки духовності і мистецтва в історії Харківщини.
ІІ.
Озерянська ікона Божої Матері — святиня Харківщини.
1.
Мистецька значимість ікони.
2.
Особливості ікони.
3.
Релігійна значимість ікони.
ІІІ.
Чим вражає мене Озерянська ікона Божої Матері.
У
кожного народу є свої святині, ті особливі ознаки, які виділяють
його,
роблять значимим. І ці святині певною мірою відбивають світо_
гляд,
традиції, духовність. Я не помилюсь, якщо скажу, що святиня Хар_
ківщини,
Озерянська ікона Божої Матері, поєднала в собі значимість істо_
ричну,
мистецьку і релігійну.
До
образу Божої Матері звертались і звертаються безліч худож_
ників.
Згадаймо прекрасні творіння митців епохи Відродження! Про_
менисті
і ніжні очі мадони… Вони ніби зазирають у душу і тамують усі
болі
і печалі.
Православні
ікони завжди писалися за певними канонами: релігія при_
вносила
в лики святих аскетичні риси, проте незнайомі іконописці вди_
хали
життя і в застиглі обриси. Ось чому очі святих так приваблюють
погляди.
Озерянська ікона Божої Матері, створена невідомим майстром,
була
у кожній оселі, будь то пишний маєток чи убога хатина. Бідні люди
оздоблювали
ікону штучними квітами, багаті — обрамляли коштовними
кіотами,
але всі вірили в чудодійну силу цієї ікони.
У
Харківському історичному музеї поряд з етнічними експонатами
знаходяться
і старенькі вилинялі образи, які прикрашали житло харкі_
в’ян,
серед них — харківська берегиня, Озерянська ікона.
Про
чудотворну Озерянську ікону розповідали дива: вона зцілю_
вала
людські недуги, допомагала калікам, оберігала житло, робила
міцними
сім’ї, стояла на сторожі миру. Та й сама приповість її появи
теж
незвична. Говорять, що в невеличкому селищі Озерянка, побли_
зу
Мерефи, косив селянин жито. Не помітив, як розрізав косою ікону
Божої
Матері, яка невідомо як там опинилась. Відчуваючи свою про_
вину
перед Богородицею, впав чоловік на коліна і почав молитись,
а
потім приніс образ додому, не перестаючи молитися. На ранок ікона
зникла,
збентежений селянин пішов закінчувати косовицю. А при_
йшовши
на поле, косар знайшов ікону на тому ж місці, тільки не по_
шматовану,
а цілу. Відтоді і говорять про дивну силу цієї ікони, яку
на
честьмісця події названо було Озерянською. Іменем Озерянської
ікони
названо було два харківські храми, які містили в собі розписи,
що
свідчили про подію. А сама храмова престольна ікона мала дуже
багате
оздоблення. Крім дерев’яного або металевого обрамлення —
кіота,—
ікона прикрашалася рушниками і паперовими квітами. Біля
ікони
обов’язково знаходилася лампада, яка засвічувалася під час
служби.
Іконопис виконувався на дерев’яній дощечці, фарби накла_
далися
рівними мазками, тому готовий витвір здається не намальо_
ваним,
а надрукованим. Дуже рідко траплялися вишиті образи — їх
виконували
невідомі майстрині і приносили в дар храмові. Озерянсь_
ка
ікона Божої Матері свідчить про високу релігійність харків’ян як
у
минулому, так і тепер.
Харківська
святиня вражає мене історією своєї появи. Шкода, що вона
дійшла
до нас лише в численних копіях, бо оригінал було втрачено. Ми
не
можемо остаточно судити про її мистецьку цінність, але її значимість
у
дослідженні традицій Слобожанщини не перевершена.
|